FANDOM

´Luigi är Marios bror och medhjälpare, han har varit med i alla mario kart spel som släppts. Till skillnad från sin bror är Luigi klädd i en grön tröja och är något smalare och längre. Han har också en annan form på sin mustasch.

Super mario kart (1992)Redigera

I det första spelet i mario kart serien var Luigi mellanviktare tillsammans med sin bror. Han har normal hastighet och acceleration. När spelaran inte styr honom, utan när han är datastyrd, kan han ibland använda en stjärna och bli oövervinnlig för en kort stund. Detta är unikt för honom och Mario i spelet.

Mario kart 64 (1996)Redigera

Luigi är med som mellanviktare här också.Han har en egen bana, Luigi's raceway, som även är den första banan i spelet. Likt det tidigare spelet har Luigi normal hastighet och acceleration. På banan syns ibalnd en ballong med Luigis ansikte på.

Mario kart: Super circuit (2001)Redigera

Luigi är ännu en gång med som medelviktare. Han har här en egen bana, Luigi circuit, som är med i blixtcupen.

Mario kart: Double dash!! (2003)Redigera

Luigi är för fjärde gången med som medelviktare. I detta spel, där karaktärerna är två i samma bil, är Luigi partner med Mario. Luigi har en upplåsbar bil, Green fire. Han är också en special attack: en grön eldboll som bara han kan få i hela spelet. Han har också banan Luigi circuit, som är den första banan i spelet. Även Luigi i bebisfrom, Baby Luigi, är spelbar i spelet.

Mario kart ds (2005)Redigera

Luigi är som vanligt med som medelviktare. Till skillnad från tidigare spel är hans bana inte Luigi circuit, utan Luigis mansion, inspirerad från hans eget spel från 2001. Hans bil i spelet, Poltergust 4000, är även den inspirerad av Luigis mansion.

Mario kart wii (2008)Redigera

Luigi finns med i Mario kart wii som medelviktare. Han har sin egen bana, Luigi circuit, som än en gång är den första i spelet. Även hans bebisversion, Baby Luigi, finns med.

Mario kart 7 (2011)Redigera

Det senaste mario kart spelet som Luigi är med i. Han är som vanligt medelviktare, men till skillnad från tidigare spel har han inte någon bana. Istället har Toad första banan i spelet, som är Toad circuit. Den är lik Luigi circuit, men har en Toad design.

FramträdandenRedigera

Luigi var med första gången i spelet Mario bros. från 1983. Han har sedan dess varit med i dom flesta mario spel, inklusive alla mario kart spel. Han har bara några få egna spel. Dit räknas bla. Lugi's mansion från 2001. Under slutet av 2012 kommer han även att få en uppföljare, Luigis mansion: Dark moon.