FANDOM

Mario kart: Double dash!! är ett racingspel utveklat av Nintendo, som släpptes den 14:e November 2003 i Sverige och Europa. Spelet är det fjärde i serien, och det enda till Nintendo gamecube. Det är det första att använda karaktärer som Daisy, Waluigi, King boo och Birdo, karaktärer som sedan blivit vanliga i serien. Det är det första i serien som hade upplåsbara karaktärer och bilar, och även det första där bilarna inte bara är ändrade i färg till karaktärerna, utan också i design. Det är också det första i serien där karaktärer kan använda andra karaktärers bilar, så länge dom är i samma viktklass. Hittils är detta det enda spelet i serien som använder två karaktärer i samma kart, vilket namnet "Double dash" syftar på.

Spelbara karaktärerRedigera

  • Mario
  • Luigi
  • Peach
  • Daisy
  • Yoshi
  • Birdo
  • Baby Mario
  • Baby Luigi
  • Koopa
  • Paratroopa
  • Bowser
  • Bowser Jr
  • Donkey Kong
  • Diddy Kong

Upplåsbara karaktärerRedigera

  • Toad
  • Toadette
  • King boo
  • Petey Piranha

BanorRedigera

Mushroom cupRedigera

  • Luigi circuit: Luigis bana i spelet. Banan är väldigt kort och simpel, perfekt för nybörjare.
  • Peach beach: Peach bana, och spelets strand bana. Banan är också kort, och har få svängar.
  • Baby park: Den kortaste banan i spelet. Dom flesta varv går ungefär på tolv sekunder, därför har banan hela 7 varv. Banan ägs av Baby mario och Baby Luigi och tar plats på en liten bana inne på ett nöjesfält.
  • Dry dry desert: Spelets öken bana. Banan tar plats i en egyptisk öken och har hinder som bla. Pokey's, kvicksandshål och en tornado.

Flower cupRedigera

  • Mushroom bridge: En storstadsbana som tar plats runt en bro. På banan finns flera bilar och lastbilar.
  • Mario cicuit: Marios bana, som har ganska många svängar. På banan syns Peach's slott i bakgrunden.
  • Daisy cruiser: En båt ägd av Daisy. Banan tar bla. plats i restaurangen och vid poolen.
  • Waluigi stadium: Waluigis bana, som är mycket lik Wario stadium från Mario kart 64.

star cupRedigera

  • Sherbet land: En snöbana som tar plats vid en skridsko bana och en isgrotta.
  • Mushroom city: Den andra storstadsbanan, fast i nattid. Banan har flera väger och det är lätt att åka vilse för nybörjare.
  • Yoshi circuit: Yoshis bana. Banan går runt en ö formad som Yoshi själv.
  • DK mountain: Donkey Kong's bana, som går runt två berg i en djungel.

Special cup(upplåsbar)Redigera

  • Wario collosseum: Warios bana, som är den längsta i spelet. Därför har den bara två varv. Banan tar inte plats i själva collosseumet, utan på en ban konstruktion innuti collosseumet.
  • Dino dino jungle: Den andra djungelbanan i spelet. Den här tar plats i en forntids djungel med dinosaurier.
  • Bowser's castle: Bowser's egen bana. Banan tar plats innuti hans spöklika slott, och har bla. Thwomps, lava och en eldsprutande staty.
  • Rainbow road: Den sista och svåraste banan i spelet. Banan tar plats på en regnbåge ute i rymden.

Battle banorRedigera

  • Cookie land
  • Block city
  • Nintendo gamecube
  • Pipe plaza
  • Luigi's mansion
  • Tilt-a-kart