FANDOM

Waluigi är Luigis ärkerival. Till skillnad från Luigi, som är något smalare än sin bror, är Waluigi extremt smal och spinkig, medan hans kumpan Wario är väldigt tjock. Waluigi går klädd svarta hängslen och har en lila tröja under. Han har även en lila hatt med sitt märke på. Waluigi har varit med i tre mario kart spel hittils.

Mario kart: Double dash!! (2003)Redigera

Walugis första framträdande var i gamecube spelet Mario kart: Double dash!!. Han är spelbar reden från början och är partner med Wario. Till skillnad från Wario, som är tungviktare, är Waluigi mellanviktare. Hans special attack är Bob-omb, som bara han, Wario och King boo & Petey piranha kan få. Han har även en egen bil, Waluigi racer, är upplåsbar. Dessutom har han en egen bana, Waluigi circuit, som är den sista på blomcupen.

Mario kart ds (2005)Redigera

Waluigi är också med som medelviktare i Mario kart ds. Han har tre bilar, Standard WL, Zipper och Gold mantis. Han har också en egen bana här, Waluigi pinball, som är den längsta banan i spelet. Den är med som tredje bana på blomcupen.

Mario kart wii (2008)Redigera

waluigis tredje och senaste framträdande. Han är för första gången tungviktare. I detta spel har han ingen ny bana, men hans bana Waluigi stadium är med som retro bana på banancupen.

Mario kart 7 (2011)Redigera

Det första spelet sedan Mario kart: Super circuit, som inte har med Waluigi. Hans bana, Waluigi pinball, återvänder dock som retro bana.

FramträdandenRedigera

Walugis första framträdande var i golf spelet Mario tennis från 2001. Han fanns där med som Warios fuskande partner. Hittils har waluigi bara varit med i olkia sportspel eller partyspel.